Motion till Kyrkomötet
2005:84
av Urban Gibson
Måluppfyllelse av arbetet med modeller för lokalt arbete med teologi, etik och ekumenik

Mot 2005:84

Förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att effektmålet redovisat i punkten 23 i sammanfattningen av måluppfyllelsen i Årsredovisningen för Svenska kyrkans nationella nivå år 2004 ändras från att ”Målet stryks” till ”Avvikelse från måluppfyllelse” och tas in bland målen för mål och ram åren 2006–2008.

Motivering

I den för året föredömligt förenklade och systematiserade redovisningen av hur de mål som uppsatts för året har uppfyllts redovisas under punkt 23 att målet ”År 2005 har arbetet med att förankra modeller för ett brett arbete med lokal teologi, etik och ekumenik på stiftsnivå inletts. Dessa modeller skall tjäna som redskap för reception av den ekumenik som bedrivits inom alla huvudområden” inte har uppnåtts. (KsSkr 2005:2)

Under rubriken ”Inaktuella mål” redovisas att detta effektmål har strukits. De skäl som anges är arbetet på denna punkt ersatts ”av det mycket omfattande arbetet som bedrivs för att konkret arbeta dels med frågan om kyrkan och de homosexuella” … ”dels med frågan de pågående samtalen om förutsättningarna för enhet i mångfald inom Svenska kyrkan”.

Självfallet kan situationer uppstå när Kyrkostyrelsen akut kan behöva prioritera om den av Kyrkomötet beslutade ordningen mellan vissa frågor och mål. Men att nya arbetsuppgifter av hög vikt har måst få gå före andra frågor som enligt min mening också är av stor vikt innebär ju inte att de sistnämnda a priori måste strykas som effektmål. I KsSkr 2005:2 görs detta med emfas då det sägs att målet 23 ”är inaktuellt”.

Jag tror inte att en huvuddel av Kyrkomötet accepterar Kyrkostyrelsen syn att arbetet med ekumenik på stiftsnivå är ett inaktuellt mål. Det är på de flesta håll mycket aktuellt. Om det nu enligt Kyrkostyrelsens bedömning har fått stå tillbaka under år 2005 innebär det ju inte att stiften och den nationella nivån inte kan fortsätta att arbeta med lokal teologi, etik och ekumenik på stiftsnivå under den kommande redovisningsperioden eller eventuellt senare.

Jag föreslår därför att Kyrkomötet föreslås besluta att effektmålet redovisat i punkten 23 i sammanfattningen av måluppfyllelsen i Årsredovisningen för Svenska kyrkans nationella nivå år 2004 ändras från att ”Målet stryks” till ”Avvikelse från måluppfyllelse” och tas in bland målen för mål och ram åren 2006–2008.

Sollentuna den 24 juli 2005

Urban Gibson